EINES

viernes, 26 de junio de 2020

LECTURA OBJECTIUS AGENDA 2030 I VIDEO

LLEGEIX I EXPLICA QUÉ ÉS L'AGENDA 2030.







ESCOLTA EL VIDEO I EXPLICA QUE HAS ENTÉS. 


https://www.youtube.com/watch?v=Zl7MELhBdnI



QUÉ VOL DIR AQUEST SÍMBOL?
¿Qué significado tiene la chapa que llevaba Sánchez en la presentación de la campaña?

És un símbol multicolor que, en realitat, fa referència als Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, concretament a l'Agenda 2030 de l'ONU, un símbol que ja va anunciar al desembre el Govern que adoptaria per les seves xarxes socials i els seus actes.

Consta d'una icona circular compost per 17 colors, cadascuna d'ells fa referència als 17 objectius marcats per al 2030. Una agenda que va ser adoptada per unanimitat pels 193 Estats membres de Nacions Unides al setembre de 2015 i que insta cadascun d'ells a impulsar, dins i fora del seu territori, la implementació de l'Agenda a través dels instruments específics que consideri: estratègies, plans o polítiques nacionals.

Programa fet a  tv3 sobre el tema:


lunes, 22 de junio de 2020

COM FER UN NÚVOL DE PARAULES

GENERADOR DE NÚVOLS DE PARAULES:



EXEMPLE DE TREBALL AMB UNA LLISTA DE PARAULES EN RELACIÓ A L'HORT:

miércoles, 17 de junio de 2020

COMPRENSIÓ ORAL D'UN TEXT INSTRUCTIU- TALLER DE CUINA: PASTÍS DE POMA

FOTOS DELS INGREDIENTS: 










ACTIVITATS:

-ESCOLTAR I VEURE LA RECEPTA
-FER LLISTA DE LA COMPRA I COMPRAR ELS INGREDIENTS 
-EXPLICAR LA RECEPTA 
-ESCRIURE LA RECEPTA I LLEGIR-LA
-EXECUTAR LA RECEPTA I MENJAR-SE-LA
-FER UN DIBUIX DEL PASTÍS


DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE

SI VOLEU SABER DE MANERA CLARA I CONCRETA:

-PILARS BÀSICS PEL DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE

-DIMENSIONS DEL LLENGUATGE: FORMA (FONÈTICA, FONOLOGIA, MORFOLOGIA, SINTAXI), CONTINGUT (SEMÀNTICA)  I ÚS (PRAGMÀTICA)

-ETAPES EN EL DESENVOLUPAMENT  I SIGNES D'ALARMA

-QUÈ OBSERVAR I QUÈ FER EN CADA ETAPA 

-COM PODEM AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT DEL  LLENGUATGE



....CLIQUEU EL SEGÜENT ENLLAÇ:

DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE

ORDRE ADQUISICIÓ FONEMES I EVOLUCIÓ DEL LLENGUATGE ORAL

ORDRE D'ADQUISICÓ DE FONEMES:

QUIn és l’ordre en l’adquisició dels sons?
·        
En el moment del naixement, els nadons estan preparats per a l’adquisició de qualsevol llengua i és a mesura que es submergeixen en el que serà el seu ambient lingüístic que comencen a discriminar els fonemes que formaran part, a partir de llavors, del seu repertori fonètic.
Al voltant del tercer mes de vida, els nadons comencen a experimentar amb la seva pròpia veu i apareixen les primeres vocalitzacions, normalment acostuma a ser la vocal /a/ amb sons velars com la /g/ i així van experimentant fins al voltant de l’any de vida on sorgeixen les primeres paraules amb intencionalitat comunicativa. Les primeres consonants a aparèixer després de la /g/ acostumen a ser les bilabials com la /p/, la /m/. A partir d’aquí comença l’etapa verbal, on a part d’anar ampliant el seu vocabulari, comencen a comprendre les primeres ordres senzilles i el significat del concepte “no”. Al voltant dels dos anys l’infant hauria d’haver incorporat al seu repertori fonètic totes les vocals i sons com: /k/, /b/, /d/ o la /t/.
Entre els 2 i 3 anys entrem en la denominada explosió del llenguatge on amplien molt vocabulari i comencen a combinar 3 o 4 paraules per formar les primeres frases. I a més afegeixen al seu repertori fonètic sons més complexos com poden ser: /f/, /n/, /ny/, /l/ o la /s/. Aquí les persones que no són del cercle familiar comencen a entendre gairebé tot el que l’infant diu. És molt important durant aquestes edats parar especial atenció a les otitis i problemes relacionats amb l’audició, ja que, com hem vist, és durant els tres primer anys de vida que el nostre infant anirà discriminant i adquirint tot el seu repertori fonètic. Si durant aquest període l’infant està rebent estímuls auditius distorsionats, això li podria dificultar o alterar la seva correcta integració.
Per últim, no serà fins als 6 o 7 anys que l’infant haurà incorporat tots els fonemes propis de la nostra llengua, on els que més triguen a incorporar-se acostumen a ser la /r/ forta, la /ll/ o la /z/. Ja que acostumen a ser els que requereixen moviments linguals més complexos.
Des de la nostra professió animem al fet que davant de qualsevol signe d’alerta o endarreriment que s’observi, la família consulti als professionals d’aquest àmbit per tal que puguin valorar i orientar sobre quin pot ser el tractament més adient.






EVOLUCIÓ LLENGUATGE:



martes, 2 de junio de 2020

PASTÍS DE PASTANAGA: MIRA,ESCOLTA, LLEGEIX, FES LA RECEPTA I BON PROFIT!

RECEPTA FÀCIL DE FER: BARREGEM ELS INGREDIENTS I HO POSEM AL FORN 45 MINUTS...SUPER FÀCIL.

PRIMER MIREM EL VIDEO CLICANT L'ENLLAÇ :

https://www.youtube.com/watch?v=92haCLgP5ow&feature=youtu.be


 I DESPRÉS REPASEM LA LLISTA D'INGREDIENTS I ENS HI POSEM.   BON PROFIT!!!







RECEPTA:
Pastís de pastanaga: 

1.-Barrejar els ingredients següents: 

4 ous batuts 
200 grams de mantega fosa al microones 
50 grams de sucre blanc
16 grams de llevat
250 grams de farina
150 grams de sucre moré
Una mica de canyella en pols
100 grams de coco ratllat
250 grams de pastanaga ratllada
1 beina de vainilla
Un bocí de  pela de taronja ratllada 
Fava tonca (comaru) (optatiu)

2.-Posar al forn 45 minuts a 160º
3.-Acompanyament de:
Aigua de remolatxa ( o melmelada de maduixa)
Iogurt grec

Bon profit!!!




CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA




ACTIVITAT JCLIC CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA:    RELACIONA CADA PARAULA AMB LA SEVA IMATGE. 3 NIVELLS DE DIFICULTAT.

https://clic.xtec.cat/projects/concfono/jclic.js/index.html