sábado, 21 de marzo de 2020

AVALUACIÓ DEL LLENGUATGE ESPONTANI


AVALUACIÓ/DETECCIÓ:
Mostra de llenguatge espontàni:

Per a fer-ho:

1.- Farem un diàleg sobre situacions del passat immediat fent preguntes d'aquest tipus:
   Què estaves fent a classe?
   Què feies al pati?
   Què t’agrada més de l’escola o de l'institut?
   Què és el que t’agrada més / menys de menjar?
   Explica que vas fer ahir a casa.
   Què és el que més t’agrada de fer a casa?

2.- Realitzarem una narració sobre fets passats (situacions viscudes)però no en un llarg periode de temps
   Què has fet durant les vacances?
   Què has fet el cap de setmana?

3.- Narració sobre fets futurs
   Què faràs quan surtis de l’escola?
   Què faràs el proper cap de setmana?
   Si estiguessis a casa i et posessis malalt, què faries?
   Si tens molta gana i no tens res per menjar què faràs?

Aquests tres apartats es relitzaríen a través d’un diàleg on haurien d'anar surtin els temes d’una forma natural, utilitzant preguntes que permetin al nen elaborar el seu propi llenguatge d'una manera el més distesa posible i que pugui respondre amb una paraula o una frase senzilla. Si el nen no respon, és quan anem fent preguntes més tancades; el més important és aconseguir que elabori el màxim de llenguatge possible.

4.- Posteriorment caldria que fes l'explicació d’històries amb un fil seqüencial sense utilitzar un model present
   Dibuixos de la tele que hagi vist i pugui explicar breument.
   Un conte que conegui el nen.

5.- Explicació d’una activitat complexa.
   Descripció d’un esport o d’un joc col·lectiu que l'alumne conegui.

6.- Posteriorment farem una prova de fonètica/fonològica

Sovint es passa la prova de Laura Bosch que consisteix en una sèrie de làmines on el nen ha de produir un vocabulari. D'aquesta manera, podem comprovar la producció espontània del nen i després fer-li repetir aquest mateix vocabulari per comprovar la diferència que hi ha entre la producció espontània i el que el nen és capaç de produir després de sentir el model correcte per repetició. Per exemple un nen pot dir "cata" en lloc de "casa" i quan li fem repetir, dir bé "casa". En aquest cas sabem que pot articular bé la "s", per tant el treball a fer no seria ensenyar-li a articular la "s". 

LÀMINES PROVA LAURA BOSCH:

https://vdocuments.mx/lamines-protocol-fonetic-laura-bosch-catala-2.html

VALORACIÓ
Quan acabis de transcriure això, has de poder situar el nen i dir com està en:
    Atenció.
    Comunicació: segueix la conversa, s’adapta al tema que tu li proposes o va fent canvis de tema. Si manté els torns de la conversa.
    Comprensió.
    Vocabulari que utilitza.
    Morfologia i sintaxi. Si fa servir frases simples, coordinades o subordinades. Ús d’elements morfològics: articles, preposicions, temps verbals…
    Com estructura el discurs.

No hay comentarios:

Publicar un comentario